Återuppväckta minnen 1: den coola graviditeten 

När jag lyssnar på Förlossningspodden  får det mig att fundera över min graviditet, förlossning och liv som mamma och ibland ploppar minnen upp som jag känner en massa inför. 

Ett minne som jag verkligen hade förträngt är det om min bild av mig som gravid. 

Jag såg fram emot att vara gravid. Det verkade så spännande! Tänk att få vara med om den där förvandlingen. Rädslan över att kanske inte kunna bli gravid gjorde det hela ännu mer kittlande.

Jag såg mig själv med stor mage och ändå snygg. För trots att magen var stor var jag ändå fräsch. Lite charmigt trött kanske men ändå precis som vanligt. Jag gjorde allt som jag gjorde innan där i bilden i huvudet. Jag skulle vara stark och smidigt, glad och hurtig. Jag kände mig cool, kroppen var cool, allt var coolt och lite extra fantastiskt. 

Kanske det var graden av naivitet som gjorde att jag som äkta gravid så snabbt gömde undan den där bilden i ett mörkt hörn. Eller så var det att den blev emotsagd så snabbt. Redan två veckor efter positivt besked mådde jag skit. Huvudvärk, mensvärk, illamående och en svullen mage som liksom var för stor (enligt mina förväntningar) för att var så tidigt i graviditeten. Det var alltifrån charmigt. Och redan där förstod jag att jag inte skulle kunna leva som vanligt de närmaste åtta månaderna. Det var inte coolt.

Trots att jag gömde den där bilden så väl att jag helt hade glömt den tills jag hörde någon pratade om något liknande i podden fanns den nog med mig ändå och påverkade mig under hela graviditeten. Jag var så besviken över att jag inte var cool och oberörd och jag tror att det var delvis därför jag agerade som att jag mådde bra. Jobbade och flängde omkring efter eleverna. För det är så en duktig flicka gör (ja, jag lider av duktig flicka-syndrom. Jobbar på det…) när hon är gravid. 

Om jag skulle bli gravid igen ska jag försöka vara lite mindre duktig och lyssna på min kropp. Och den där bilden i huvudet ska jag minnas och skratta åt; hålla upp den i ljuset så att den inte kan få verka i det fördolda och krångla till mitt liv.

Kommentera

