Flytt varje natt

T har fortsatt att somna tidigt om kvällarna (vänta det låter som hon bara poff somnar men nej nej det är minst en timmes amning och sen minst en halvtimme i famnen) och jag har fortsatt kunnat gå ut ur rummet en stund. Men hon har sovit så himla oroligt och sökt närhet. 

Ibland har enda sättet för oss båda att få sova varit att hon fått sova med mig. Liksom klistrad på mig. Olika sorters skedar alltså. Bara det att jag hatar att sova när jag har kroppskontakt med någon. Jag har väldigt svårt att alls sova om det så bara är en liten tå som nuddar mig. Men nu har jag börjat lära mig i alla fall. Men så vaknar jag varje gång hon rör sig och jag sover riktigt dåligt när jag väl lyckas somna.

Och nu verkar min kropp ha fattat krisläget och bestämt att jag bara får sova superlätt. Jag kommer ju ändå bli väckt inom en halvtimma så det är inte någon idé att försöka sig på någon djupare sömn utom den när du inte riktigt är säker på om du sover eller är vaken. Det gör att jag inte ens sover bra de gånger hon sover lite längre pass i sitt babynest. Vaknar ofta helt förvirrad och stressad. Det känns ju osmart. Och så börjar jag få väldigt svårt att somna. Också mycket opraktiskt.

När det är dags att gå upp känns det som att någon har flyttat runt allt i mitt huvud. En klumpig typ som tappade byrån i golvet några gånger på vägen och hörnet tjongades visst in i väggen. Och nån tung soffa släpades längs golvet och fastnade i lister och små spikar på vägen. Så allt känns ömt, löst och värker. Egentligen i hela kroppen men mest i huvudet.

Och så minns jag. Såhär var det jämt i början. Plus att min kropp var alldeles skakig och ostabil och skör efter förlossningen. 

Det blev bättre då så detta borde väl också bli bättre. (Snälla!!!) Jag försöker trösta mig med att jag är en så himla superbra mamma som ger mitt barn vad hon behöver. Tror jag. Jag vet inte. Jagvillsovasovasova!

1 thought on “Flytt varje natt”

  1. Här samsovs det också på samma vis (allra helst med bröstet i munnen hela natten lång om mini får bestämma). Tack för bra mantra att ha med sig under småtimmarna: Jag är en supermamma!

    Gilla

Kommentera

