Dygnsrytm och nattamning

Efter en lååång förkylning över julen och en bit in på nya året hamnade T i en vana där hon vissa nätter ammade var 1,5e timme. Och andra nätter var tredje. Jag höll på att bli tokig av den där täta amningen och blev ännu mer trött på att amma. Hon hade dessutom svårt att sova på dagen och därför blev hon trött och grinig. Och så kretsade precis allt runt att få henne att sova. 

Fick tips om boken ”Somna utan gråt” och försökte mig på två förändringar: längre sovpass på dagen och tidigare läggning för natten. Och nu har hon faktiskt en fungerande och ganska tydlig dygnsrytm. Det tog bara 7 månader…

7 Uppstigning

8/9 Frukost. 

10 Första sovpasset ca 30 minuter.

12 Lunch.

13 Andra sovpasset ca 30-70 minuter.

15 Middag.

16 Tredje sovpasset ca 30-40 minuter.

18 Kvällsmat.

19 Nattning med amning

20 Sova natt.

Alla måltider är olika sorters klassisk middagsmat. Välling och gröt gillar hon inte. Fruktpuré kan gå ner som efterrätt. Om maten inte passar eller om hon verkar hungrig mellan målen får hon amma (och vid första sovpasset brukar hon amma).

Sova gör hon 1. I famnen kombinerat med amning (oftast första sovpasset) 2. I vagnen som är i rörelse (andra och ofta tredje sovpasset) 3. I bärsjal på ryggen. (ibland tredje sovpasset) På natten sover hon i vår säng i sitt babynest.

Det låter bra va?! Hon är nöjd och pigg och livet blir lite mer förutsägbart med denna rytm. Det passar denna fyrkantiga rutinälskande mamma. 

Men då kommer vi till min nuvarande utmaning: nätterna. För hon vaknar ofta, ibland varje timme. Hon gråter och vill amma. Och jag har ingen möjlighet att ta igen sömn på dagen (vardagar). Så trots att hennes nattsömn är lång och hon inte vaknar mitt i natten och är pigg (inte så ofta i alla fall) så får jag väldigt dålig sömn. (När maken är ledig får jag lång sovmorgon. Skulle inte orkat annars.) 

Därför har jag försökt få henne att amma mer sällan. Det betyder att jag ska försöka få henne att somna om när hon vaknar och gråter och vill amma. Det är klart mycket jobbigare än att amma. Och nej, pappa duger inte på natten. Då skriker hon i en annan, lite värre, frekvens. Så jag harvar på. Trött är förnamnet. Förhoppningen är att hon ska äta mer på dagen, amma mindre på natten och gärna inte heller vakna så ofta. Det kan ju i och för sig vara den där näsan som ställer till det. Eller närhetsbehov. Eller tänder. 

Nu blir det sjätte natten. Förra natten ammade hon tre gånger men vaknade många gånger där emellan. Ofta vill jag ge upp. Ofta undrar jag om jag gör rätt. Ofta undrar jag om det verkligen kommer bli bättre någon gång.

I hemlighet drömmer jag om att inte amma alls, varken dag eller natt. Men just nu verkar det långt borta. Jag drömmer också om att sova. Länge.

3 thoughts on “Dygnsrytm och nattamning”

  1. Vill bara säga hej från en till i icke-sömnträsket. Bebis på 10 månader ammar fortfarande nattetid, ibland en gång i timmen, ibland mer sällan, och vaknar ibland och vill bara bli klappad lite på och inte amma… Suktar efter att amningen ska vara ett avslutat kapitel (nu är vi dunderförkylda båda två och har fått trappa upp amningen igen), men dessförinnan försökte jag mig på någon form av mild nertrappning. Vågade dock aldrig vägra bröstet nattetid, av ‘rädsla’ för att få än mindre sömn och inte orka dagen. Läser om så många som kör några nätter totalt utan amning och sen är den saken biff, och känner bara: Hur orkar ni!?

    All pepp till dig! Du får gärna skriva om hur utfasningen går! När den här förkylningen är över för mig och bebis så hoppas jag att jag hittar orken att fasa ut nattamningen jag med!

    Gilla

    1. Åh! Hej! Känner med dig! Det är en balansgång. När ska man orka liksom? Förhoppningen är ju att få mer sömn när nya regimen landat. Men när gör den det? Kommer jag orka hålla ut? Och är det rätt mot barnet? Vem vet?

      Gilla

Kommentera

