Första febern

Iförrgår kväll kändes hon lite varm. Svår att få nöjd. Ville inte äta mat. Ville bara vara i min famn men var liksom inte nöjd ändå. Vred sig som orm. Ju senare det blev ju varmare kändes hon. Hon kunde inte somna. Vi tog tempen. Och visst var hon varm. 39 grader hade hon.

I snart två dygn nu har febern långsamt gått ner. Hon har sovit och ammat. Ammat och sovit. Dygnsrytmen har rubbats och nedtrappningen av amningen har bytts mot upptrappning. Inget överraskande direkt.

Men förutom sömnbrist och visst obehag i kroppen av att sitta still med henne i famnen dag som natt har jag också fått en känga av moderskänslor dängd i huvudet. 

Det var som om någon nöp mig hårt i sidan och väste: Du! Man kan oroa sig! Tänk på det! Och trots att min logiska torra del av hjärnan sa att det här nog inte var så allvarligt alls blev det bara värre: Hon kan bli sjuk! Jättesjuk! Och dö! Så jag satt där med en varm bebis i famnen och snyftade. Och förstod alla dessa oroliga föräldrar som blir hysteriska över saker som vi andra tycker är småsaker. Förstod den panik jag såg i min mammas ögon när jag som ungdom och ung vuxen reste runt i världen. Varje gång jag berättade om en ny resa fick hon den där blicken. Och nu förstår jag. Det var som en elchock genom kroppen som sa: Om det händer henne något vet jag inte vad jag tar mig till! Jag förstår föräldrar i krigshärdar som lägger alla sina pengar på att hjälpa sina barn att fly. De som offrar sina liv för sina barn. Och jag förstår hur vansinnigt fel det måste kännas om ens barn dör före en själv. 

Den här mördande oron kände jag under graviditeten, när man såg att hon hade hydronefros. Sen när hon var född blev jag rätt lugn. Men nu vet jag att den där oron nog alltid kommer finnas med. Att det ingår i att vara förälder. Så i förrgår blev jag ännu lite mer förälder.

Kommentera

