En berättelse om amning

Du har väl inte missat Lisens blogg babybaby som skriver så mycket klokt om amning och att bära barn!

Lisen har nu tre barn och publicerar nu sammanfattning av sin amningsdagbok med sin yngsta. Dag 1-3dag 4-6dag 7-14vecka 3 och vecka 4-8.

Jag blir så berörd av alla känslor amningen ger henne. Hon som är trebarnsmamma och skriver så vettigt och kunnigt om amning, hon tycker också att det är jobbigt! Hon skriver om oron, paniken, glädjen, skörheten, rädslan och stoltheten. 

Lisen blir återigen besviken över hur lite hjälp och stöd hon får från vården angående amningen. Nu behöver hon nog inte så mycket vägledning i det tekniska, efter att ha tvingats söka hjälp utanför BVC med de andra barnen, men dock med det känslomässiga. Hon tar hjälp av en amningsrådgivare från amningshjälpen och blir bekräftad, uppmuntrad och sedd och plötsligt känns det så mycket bättre.

Jag var nyligen på BVC och pratade om amningen. Om att jag är trött på den. Vi resonerade kring olika sätt att dra ner på amningen och jag fick med mig en lös plan i huvudet. Men det viktigaste var ändå att jag fick lufta mina känslor, att min bvc-sköterska stöttade och peppade mig och visade att mina känslor är okej. Jag är väldigt tacksam över min bvc-sköterska och att hon tar sig tid att lyssna på mina känslor.

I Lisens dagbok känner jag särskilt igen mig i det hon skriver om att amningen och den låsning amningen ger (speciellt eftersom hon ammar två barn) förstärker hennes negativa känslor (ångest). Det är lite som folk säger att tanken får frihet när de är ute och joggar, fast precis tvärtom. Tanken får cellskräck och blir löjligt hysterisk. Lisen skriver att hon har svårt att hantera att hon inte kan röra sig när hon ammar och det känner jag igen. 

Jag tycker att det är befriande att läsa om en amningserfaren (ja, för hon har verkligen inte haft problemfri amning med sina två äldre barn) trebarnsmammas känslor. Då känner jag att mina blandade känslor är ännu lite mer okej. Och jag får lite mer ordning på vad jag känner när jag läser om hennes känslor. Tack Lisen!

2 thoughts on “En berättelse om amning”

  1. Tack, vad glad jag blir av att läsa detta! Vilka fina blogginlägg du skriver, för övrigt! Jag ska läsa mer så fort jag hinner, har bara hunnit med några.

    Gilla

    1. Vad roligt att vi gillar varandras texter! Jag läser också hos dig lite i taget, det är en del att ta sig igenom. Men så bra! Och kul att ditt blogguppehåll är slut. Jag har längtat!

      Gilla

Kommentera

