Låt snippan styra

För att få ta del av massor av tankar, idéer och hitta nya intressanta feminister följer jag förstås marsutmaningen #5ininstagram på instagram som startades av @flickvansmaterialet

Många fördjupar sina tankar på sina bloggar. Idag läste jag Lady Dahmers inlägg om att inte ha ”tillräckligt” med lust och att kvinnor så ofta känner att de behöver ställa upp för sin man och ha sex fast hon inte vill egentligen (det är ju dag 6. Sex i gråzonen.)

Det är rätt trist och dumt det där att mannens lust ofta styr fast jag tycker att det rimligtvis borde vara kvinnan och hennes kropp som utgör utgångsläget för ett heterosexuellt pars eventuell sexuella aktivitet. För det är kvinnan som har det dynamiska kroppen med en cykel som påverkar både psyke, lust och vävnaderna. Den är ju rätt spännande, eller krånglig om den inte får vara vad den är. Ena veckan kan kvinnan kåt, våt och på hugget medan hon den andra veckan kan vara tung, torr och ledsen. Mannen har inget motsvarande. Sen är det så mycket vanligare (antar jag?) att kvinnan har olika besvär med sitt underliv som det är nödvändigt att det heterosexuella paret anpassar sitt sexliv efter. Alltså: låt snippan styra.

Min man och jag vande oss tidigt i vårt förhållande vid att statusen på mitt underliv satte ramarna för vad vi gjorde sexuellt eftersom jag hade mycket besvär av de olika preventivmedel vi testade. Det kändes väldigt skönt faktiskt sen när jag var gravid och nu postgravid att vi gjorde det där ihop alldeles i början. Vi lyckades få till något som båda gillade då så vi kan nog klara ganska mycket olika situationer, tänkte och tänker vi. Och då eftersom vi var så galet nykära och startade vårt sexliv med att vara kreativa och positiva till allt som vi upplevde och kände, som annars kanske hade kunnat bli jobbiga hinder (för mig främst tror jag i enlighet med Lady Dahmers inlägg), har vi alltid haft med oss den härliga inställningen till vårt sexliv. 

(Så har det dock inte alltid varit med tidigare partners.)

Sen finns det säkert en del kvinnor som varken har besvär med sitt underliv eller märker av sin cykel nämnvärt men jag tror ändå att det är vettigt att ha kvinnans läge som utgångspunkt. De flesta kvinnor tror jag påverkas mer av sin cykel än de vill kännas vid eftersom vi har ett samhälle där mannen (utan menscykel) är norm och där kvinnokroppens sätt att fungera blir problematiskt. Då är det lätt som kvinna att inte riktigt låtsas om den där konstiga kroppen, tror jag. Det tycker jag är dumt. Bättre att ta kvinnokroppen för vad den är och leva efter det. Det tror jag bli roligare för alla.

Kommentera

