Bästa bokrean!

Jag har inte fått handla på bokrean, för mig själv, på många år nu. Bott trångt, flyttat mycket, redan köpt så mycket böcker till studierna och så vidare. Jag har fått skapa en filosofi av att det inte är lönt att köpa böcker när man kan låna på biblioteket, när jag egentligen älskar att ha massor av böcker, som i mitt barndomshem. 

Minnet av när läsningen liksom släppte och började flyta för mig räcker för att bevisa vikten av att jag måste ha massor av böcker i mitt hem, speciellt om där finns barn. Det skedde en alldeles för varm (gillar inte värme över 20 grader) och tråkig sommardag på sommarlovet mellan ettan och tvåan. Jag hängde på den lite svalare nedervåningen. Bland alla böcker. Där hittade jag en smal liten bok med mitt namn i titeln. Mitt namn liksom?! Handlade den om mig då eller? Jag blev så nyfiken att jag läste hela boken den dagen fast det var en kapitelbok. Det var fantastiskt. Det hade varit kämpigt med läsningen under hela ettan men den där boken väckte mitt intresse och fick mig att orka ta ett stort steg framåt och sen var det gjort. Jag var nog mest lat. Tänk om vi inte hade haft de där många många bokhyllorna där boken gömde sig? Hur lång tid hade fet tagit innan jag fick till det?

Så ja, i hemlighet drömmer jag om att ha många många böcker. Men har låtsats som att jag är nöjd med min ytterst begränsade samling. 

Nu är det dock ändring! Nu har vi ett barn och MÅSTE ju passa på att köpa barnböcker på rean!

(Det här är inte alla) Och som jag njutit. Böcker är så okomplicerat att handla. Inte alls som kläder och skor som måste provas eller prylar som kanske gör sönder, inte får plats eller ha fel funktioner. Barnböcker är min nya shoppingfavorit helt enkelt. Måste bara ha lite fler bokhyllor också…

Kommentera

