Överspänd bäckenbotten? 

Jag vet inte riktigt när det började. Först var det en diffus värk som började vid blygdbenet. Det kom lite då och då men oftare vid snedbelastning t ex när jag bar T i babyskyddet. Men det var ganska sällan. 

Tills det blev varje dag när T var ett halvår gammal. Smärtan vandrade bakåt mot analöppningen och framåt på nedre delen av magen. Smärtan ökade snabbt i styrka även vid beskedlig jämn belastning som promenader och inte särskilt tunga, jämnt belastade lyft. Och där nån gång blev jag orolig och började verkligen känna efter. 

Under graviditeten hade jag väldigt ont i mitt bäcken och i ryggen. Det gjorde ont bak och fram, långt in och längre ut. En del av smärtan kunde bli bättre av att jag skakade lite på bäckenet och försökte slappna av. En annan inte. Jag gissade då att den första smärtan var en muskelsmärta (okej efter instudering på BakingBabies) En överspänning som gick att påverka genom att arbeta rätt med musklerna och hjälpa dem att spänna av. Och efter ett tag kom jag på att den postpartumsmärtan jag kände nu var precis som den där som gick att skaka bort. Jag läste som vanligt hos Mia på BakingBabies om egenvård vid överspänd bäckenbotten och andning och hållning

Jag blev mer och mer övertygad om att jag led av överspänd bäckenbotten och började fundera på orsakerna. Det var inte så svårt att finna möjliga orsaker. Ett halvår av dålig sömn och väldigt mycket sittande med T i famnen. Frustration över det. Knipövningar och magträning.

Tidigare i mitt liv har jag haft väldigt mycket problem med spända käkar som gett mig huvudvärk och när jag kände efter var käkarna såklart stenhårda. Så nu var det bara att försöka hitta tillbaka till en grundposition som inte innebär spänd bäckenbotten i tid och otid. 

Jag gjorde avslappningsövningar, justerade min hållning och masserade mina hårda käkar. På gymmet var jag försiktig med tunga vikter och såg till att bäckenet var spänt och avspänt vid rätt tillfälle. Smärtan minskade omedelbart och fortsatte att minska så länge jag kom ihåg att slappna av. Och efter en vecka kunde jag känna direkt när jag började spänna mig. (Det kunde jag inte först eftersom jag var spänd jämt) Och då upptäckte jag det. Det skedde när jag ammade. Nästan direkt när hon började suga spända jag bäckenet hårt hårt.

Det är egentligen inte särskilt förvånande. Jag ammar nästan bara sittandes på grund av dotterns näsa som ofta kloggar igen om jag liggammar. Jag har varit rätt trött på att amma ett tag nu men inte riktigt lyckats få henne att få i sig tillräckligt med näring utan mycken amning. Nattningsamningen har dessutom tagit lång tid, mellan 1,5-2 timmar en normal kväll vilket gjort mig väldigt frustrerad. Och så började hon amma ännu oftare på natten där runt halvåret. Så det blev lätt att jag blev irriterad och önskade att hon kunde bli klar någon gång. Och då spände jag mig. 

Kanske var det också för att någon tipsade om att det är så praktiskt att göra knipövningar när man ammar. Då lärde jag liksom bäckenet att spänna åt när jag ammar. Jag gillar dessutom inte att göra knipövningar sittandes. Hade svårt att hitta rätt muskler. Och det blev faktiskt svårare och svårare, kanske för att jag blev mer och mer spänd. Men jag kom alltid på det när jag ammade och tyckte att det var svårt att hitta tid till övningarna annars. 

Nu har jag hållit på och övat i några veckor och känner sällan av den där smärtan mer. Hurra! Men spändheten ligger väldigt nära till hands så jag måste hela tiden vara på min vakt på hela kroppen så att jag inte fastnar där igen. Och knipövningarna pausar jag ett tag. Plötsligt kom jag att tänka på detta utmärkta avsnitt av Förlossningspodden där en fysioterapeut bland annat pratar om att många kan behöva hjälp även ett tag efter förlossningen eftersom småbarnslivet i sig är påfrestande och ofta innehåller en del nya ställningar/lyft/situationer du och din kropp inte är van vid och då kan man få ont. Som jag.

PS. Vad skulle jag göra utan  BakingBabies? Må sämre på så många sätt!

2 thoughts on “Överspänd bäckenbotten? ”

Kommentera

