Riktig mammapepp

Johanna Ahlsten blir opeppad av vikthets (denna gång från Viktväktarna) som under taggen #mammapeppen återigen försöker få bantning att vara peppande. Jenny Larsson uppmanar till en motvikt: #ensundaremammapepp 

Varför?

 För att jag står för sundare ideal än de snäva ideal som råder idag. För att jag är emot den enorma kom-i-form-nu-mammor-hysteri hysteri som råder. För att jag vet och ser att triggande hashtags gör att människor far illa och vill visa att det finns alternativ-att du inte måste åka med på ett tåg som du kanske mår dåligt av att åka med på. Just nu florerar en kampanj för mammor på sociala medier som syftar till att man ska komma i form och dela sin resa, allt under en särskild hashtag. Man ska gå ner i vikt helt enkelt och redovisa sin sk resa under denna tyvärr för många så triggande hashtag. För att jag vill att mammakroppen och alla kroppar ska få vara ifred. För att jag tycker att det är grymt viktigt att vi vuxna tar ansvar och är goda förebilder för våra och andras barn. För att det räcker nu.

Tycker du som jag, ta en selfie, använd hashtag #ensundaremammapepp och skriv några egna ord eller kopiera mina! Blogga om det här, skriv om hetsen som råder om att mammor ska komma i form och det snabbast möjligt, ju snabbare desto bättre. Skriv om det och prata om det! Ge en annan syn på saken när det kommer på tal, nyansera debatten-det behövs. Vi som gör det behövs-det är inte alltid enkelt och bekvämt, I know! Du behövs. Och ni, inte bara mammor, alla som står för det jag beskriver ovan, gör era röster hörda!

Johanna Ahlsten sågar också bantningsföretagen effektivt med Bantningsföretagen vill inte att du ska må bra. 

Så vad är min mammapepp? 

  • Vila. Sov. Det är så basic och ändå så lätt att bortprioritera. Att vara pigg tycker jag är så peppande. Jag kan nästan bli euforisk när jag är pigg.
  • Egentid och annan fylla-på-tid. Också sjukt peppande och glädjande när balansen mellan saker som slukar energi balanseras mot de som ger energi. För mig med bebis är det mest barnfri tid som ger mig återhämtning, pepp och energi men också de där allra skrattigaste stunderna med dottern. 
  • Massage. För mig har det gett så mycket välmående. Mest den professionella men också hemma i soffan. Det får mig också att tycka om min kropp. Den gör mindre ont och blir glad av beröringen.
  • Ha kläder som klär dig och du gillar att ha på dig. Alltså kläder är så viktigt tycker jag. Om kroppen ändrat form se då till att du har kläder som funkar med den nya figuren. 
  • Sök vård om du inte mår bra. Självklart men ändå så svårt kanske särskilt för kvinnor som tyvärr inte kan räkna med att varken tas på allvar eller få bra hjälp om de har besvär som endast finns hos kvinnor. Jag är inte bra på detta.
  • Se till att du får äta, gärna gott och stärkande. God mat gör mig glad! Och lågt blodsocker tar fram de allra mest dystra tankarna. 
  • Se till att du får göra saker du tycker om. Jag har så lätt att glömma bort mig själv som mamma. När jag fyller dagarna som föräldrarledig blir det bäst om jag tänker på både mina och dotterns behov.
  • Var stolt över det stora arbete du gör som mamma. Det är en så enorm arbetsinsats. Varje dag ska du prisa och tacka dig själv för det.

    (Här står inget om vikt ju! Nä för det tycker inte jag är särskilt peppande.) 

    6 thoughts on “Riktig mammapepp”

    Kommentera

