Ingen föräldrarmedalj till mig?

Via Amningshjälpen hittar jag en klok artikel om barns sömn och fastnar i detta stycke som jag läser flera gånger om.

An important fact for you to remember is that your an infant’s sleep habits are more a reflection of your baby’s temperament rather than your style of nighttime parenting. And keep in mind that other parents usually exaggerate how long their baby sleeps, as if this were a badge of good parenting, which it isn’t. It’s not your fault baby wakes up.


Jag vet ju om att det är såhär. Svärmor berättar också ofta om hur min man som bebis sov lika dåligt, om inte sämre, som bebis. Men vissa kommentarer som att jag klemar bort henne får mig ändå att ibland känna att det är jag som är en dålig förälder snarare än T som har svårt att somna och sova. Det här lilla stycket, skrivet av en läkare, får mig nästan att gråta av lättnad och jag förstår vilken inre strid av tvivel och uppgivenhet mot acceptans och hopp som ständigt pågår i mig och slukar så mycket energi. 

Kommentera

