Föräldrarupptagen

Ledig. 

Smaka på ordet. Jag känner kaffepaus, sitta på balkongen, kanske resa. Ta det lugnt, sovmorgon, lyx och långsamhet. Långa samtal med goda vänner, släppa rutiner, vara uppe sent och dricka whiskey. En härlig kombination av mycket sömn, nya upplevelser, häng med vänner och äta god mat långsamt.

Lägg sen till prefix föräldrar- och du får föräldrarledig. Kombinationen blir absurd. Mina associationer till ledig funkar inte här. Alls. Jag skrattar och gråter samtidigt av kombon. 

Nej jag känner mig mer föräldrarupptagen, barnfylld och på familjetjänst. Föräldrartid. Dagtid och kvällstid fulltid och jour på natten. Alla dagar året runt. Ledig finns inte. Fritid är något som andra har. Här är det vi-tid all tid. Utom välplanerad sällsynt egentid. Det är en annan tid nu. Charmig och fantastisk, slitig och tråkig. Allt samtidigt. 

Och vi har bara ett barn. Jag kan tänka mig att föräldrar-ledig smakar ännu mer skrattretande med flera barn. I alla fall om de är svårsövda närhetstörstande och amningsälskande som vår T.

Kommentera

