Den där nattplanen… 

För lite mer än en månad sen kämpade jag i en vecka med att dra ner på nattamningen. Läs om det här. Och det blev verkligen bättre efter den där hemska veckan. 

Först ammade hon tre gånger per natt och sen hände det mer och mer ofta att det bara blev två gånger. Hon vaknade dock flera gånger och behövde komma upp i famnen och vaggas men jag fick ändå långsamt mer och mer sömn. 

Sen när hon började närma sig åtta månader vände det. Åt fel håll! Hon behövde plötsligt supermycket närhet och ville gärna amma lite extra mycket. Helst vaggas samtidigt. Suga på finger. Ligga i famn. Det är väl den där omtalade fasen. (Som kommer ta slut någon gång???)

Jag har lagt ner alla ambitioner på att få ner nattamningen i nuläget. Enda målet är att skrapa ihop så mycket sömn som möjligt för mig. Det har varit ett träningsläger utan dess like med titeln ”Sova i konstiga ställningar med bebis”. Desperat provar jag vad som kan funka just detta uppvak: liggamma, ligga skavfötter, ligga bredvid på armen eller (hemska tanke) upp och skumpa på pilatesbollen för att sen börja om och prova ställningar. Jag har ju väldigt svårt för att sova om jag ligger nära någon. Men jag har faktiskt börjat lära mig att stå ut med den där lilla kroppen. Om hon ligger still vill säga. När hon sparkar är det väldigt svårt att sova. Men vem vet, jag kanske blir beroende av att ha det där lilla elementet kloss an?

Ingenting är för evigt med en bebis, försöker jag tänka. Och att vi kommer klara att få ner nattamningen igen sen när det är läge. Och så tänker jag LÅT MIG SOVA SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA ganska ofta också.

One thought on “Den där nattplanen… ”

Kommentera

