Nio månader är inte en kort tid

Idag är T nio månader gammal. Så nu har hon varit utanför mig lika länge som hon bott inuti. Och jag slås återigen av hur fel jag tycker att det där påståendet är: ”det är bara en kort tid”. Nio månader är inte en kort tid. Kanske om du är på ett sjukt tråkigt jobb och allt är samma varje dag. Men inte om du är med ett litet barn. Eller har en jobbig graviditet.

Jag blev faktiskt ganska arg varje gång någon sa sådär under min graviditet. För jag tror att det i grund och botten handlar om kvinnoförakt. Okunskap om kvinnohälsa som grundar sig i kvinnoförakt. Ingen skulle säga att nio månader med magsjuka är en kort period bara. Eller nio månader med ryggskott. Eller nio månader med migrän. Eller nio månader med fruktansvärd trötthet. Eller nio månader med ångest. Eller nio månader med klåda. Detta är bara ett urval av alla de helt normala naturliga saker som kvinnor kan uppleva under en graviditet. Oftast inte hela perioden, men en del har det tyvärr så. Och eftersom det är på grund av graviditeten förminskas dessa symtom till något som du ska stå ut med eftersom det ju inte är en sjukdom att vara gravid. Och inte ta några mediciner som lindrar eftersom det kanske kan skada fostret. Helst ska du jobba heltid också. Så gör en duktig gravid. 

Så snälla säg inte att nio månader är en kort tid. Inte till mig i alla fall. Grrr.

Kommentera

