Liggamning och mysträning

Jag berättade tidigare om ett misslyckat projekt i att försöka få T att amma mindre på natten. Det var nog så att hon hade en helt annan plan. Hon skulle lära mig att samsova. Så där riktigt riktigt nära. Såhär gick det till.

Hon har lärt sig att liggamma. (Tidigare funkade det en liten stund men sen började hon storgråta. Jag gissade att hon fick mjölk i näsan.) Jag håller på att lära mig. Får ganska ont i ryggen men somnar om väldigt mycket lättare när jag ligger ner hela tiden. Och sen ligger hon kvar där. Med sin lilla kropp mot min. Långsamt börjar hon lära sig att stå ut med att jag byter ställning lite. Dock inte att jag vänder ryggen mot henne. Då börjar hon sprattla. 

Men jag hatar ju att sova när jag har kroppskontakt med någon? Får ju nästan panik om maken nuddar mig med tån i sängen. 

Och det är detta som är det riktiga projektet. T försöker få mig att uppskatta riktig myssamsovning. När man liksom ligger inslingrade i varandra (T mest i mig). Och hör och häpna – jag gör stora framsteg!

Jag ligger och andas in i hennes hår och märker hur jag trycker mig lite närmre så att min näsa vilar på hennes hjässa. Och njuter lite. På dagen har jag också börjat uppskatta när hon blir sådär sovtung i min famn eller på min rygg. Tänker gulliga ”åh, hon är faktiskt min dotter!”-tankar.

Nu har hon dessutom lagt in en högre växel. Hon har börjat vilja snutta på bröstet typ hur länge som helst på natten. Inte mysigt! Obekvämt. Jag blir tokig. Så när hon går med på att bara ligga supernära andas jag ut och tänker ”äntligen!”. Hon är bra lurig min dotter.

Kommentera

